مقالات و نکات مدیریتی برای ارتقای تولید ملی
مقالات و نکات مدیریتی برای ارتقای تولید ملی
خطرات جزئی از تجارت است آنها را اداره کنید
تمام
شرکتها با خطر روبهرو هستند. خطرات بخشی ناگزیر از زندگی تجاری محسوب
میشوند، اما فقط به این دلیل که ناگزیر هستند، نباید نسبت به آنها
بیتوجهی کرد. خطرات را باید مدیریت کرد و تخفیف داد و شرکت را در برابر
آنها بیمه کرد، اما ابتدا باید آنها را مشخص ساخت.
نگاهی عمیق و طولانی به شرکت خود بیندازید. شما در معرض کدام یک از انواع خطرهای زیر هستید؟
▪ آتشسوزی و بلایای طبیعی
▪ سرقت
▪ آسیب به کالاها در جریان حمل و نقل
▪ کالا یا کارکنان شما به مشتریان و مردم آسیب وارد میکنند
▪ وابستگی بیش از حد به کارکنان کلیدی
▪ رقبای شما کارکنان کلیدی را میربایند
▪ افشای اطلاعات حساس نزد رقبای شما
▪ وابستگی بیش از حد به سیستم رایانهای
▪ ویروسهای رایانهای
▪ از دست رفتن یا بر هم خوردن اتفاقی یا عمدی رایانهای
▪ وابستگی بیش از حد به مشتریان کلیدی
▪ وابستگی بیش از حد به برخی
تامینکنندگان (این لزوما به معنای وابستگی به بزرگترین تامینکنندهء شما
نیست. ممکن است او یک تامینکنندهء کوچک باشد که کالا یا خدماتش برای
موفقیت کسب و کار شما حیاتی محسوب شود)
▪ وابستگی بیش از حد به یک کالای کلیدی
▪ تخطی از قوانین زیست محیطی-که هر روز شدیدتر میشوند-که شاید منجر به جریمه و هزینههای پاکسازی شود
▪ وقفه در فعالیتهای عادی شرکت شما در صورتی که هر یک از موارد فوق اتفاق بیفتد.
اینها تنها برخی از خطراتی هستند که شرکتها میتوانند با آنها روبهرو شوند. چند مورد دیگر در مورد کار شرکت شما صدق میکند؟
گام
بعدی پس از تعیین خطرها، ارزیابی آنهاست. چقدر احتمال وقوع آنها وجود
دارد؟ تاثیر آنها چقدر خواهد بود؟ آنها را به ترتیب تهدیدی که برای بقا و
سودآوری شرکت شما هستند فهرست کنید.
در مجموع چهار راه برای پاسخ دادن به این خطرات وجود دارد:
۱) اقدامی کنید که امکان وقوع آنها را به حداقل برساند.
۲) سیستمها و راهکارهایی اجرا کنید که اگر اتفاق بیفتد، تاثیر آنها حداقل باشد.
۳) اگر بتوان بیمه را به قیمت مناسب دریافت کرد از آن برای فراهم ساختن جبران مالی در بدترین شرایط استفاده کنید.
۴) سرخود را زیر برف کنید.
بعضی ترکیبهای سه پاسخ اولیه نشان از
مدیریت معقول خطر دارند. پاسخ چهارم بیشتر برای یک شترمرغ مناسب است تا یک
مدیر حرفهای. شما نمیتوانید نسبت به هر خطری، هر چند که دور از ذهن به
نظر میآید، کاملا بیتوجه باشید، اما البته، هر چند احتمال خطری کمتر یا
تاثیرات آن خفیفتر باشد، طرحهای مدیریت خطر شما هم باید کمتر تفصیلی
باشد.
مثلا ممکن است خطر این که کار شما به محیطزیست آسیب بزند آن قدر کوچک باشد
که طرح مدیریت خطر شما تنها متضمن این امر باشد که محصولات شما کماکان با
استفاده از همان طراحی خاص و روشهای نظارتی بر کیفیتی که همیشه از آنها
پیروی کردهاید، تولید شود.
آیا شما تمام خطرهای رودرروی شرکت خود را شناسایی و ارزیابی کرده و از
عهدهء آنها برآمدهاید؟ برنامهء شما برای مقابله با این خطرات چیست؟ روزنامه سرمایه