آلن پیز (Allan Pease)، استاد ولادیمیر پوتین نخست وزیر کنونی روسیه و نویسنده
یکی از ده کتاب پر فروش ارتباطات قرن با نام "چرا مردان گوش نمیدهند و زنان
نمیتوانند نقشه بخوانند"، ترجمه شده به شصت زبان با فروش بیش از یازده میلیون
نسخه و مرد شماره یک فنون مذاکرات و تحلیل حرکات بدن و نویسنده پانزده جلد
کتاب مطرح در جهان بود. آلن پیز، عضو انجمن بیمهگران و موسسه تحقیقات مدیریت
آمریکاست. آنتونی رابینز، نویسنده نامدار درباره او میگوید: من با شرکت در
دوره آموزشی و شنیدن و به کار بردن ایدههای فوق العاده آلن، قدرت ارتباطات
خود را چندین برابر کردم.
خلاصهای از مباحث آلن پیز در سمینار بینالمللی مدیریت فنون ارتباطات،
مذاکرات و فروش که در مورد تفاوتهای زنان و مردان عنوان شده را در ادامه ایمیل
مرور میکنیم که امیدواریم برای شما دوستان درخور توجه باشد.
تفاوت در سیستم بینایی :
شبکیه، داخلیترین لایه چشم دو نوع گیرنده دارد: سلولهای استوانهای (١٣٠
میلیون) که در نور ضعیف تحریک میشوند و سفید و سیاه را تشخیص میدهند و
سلولهای مخروطی (هفت میلیون) که به ما توانایی دیدن رنگ و جزییات ظریف اشیا
را میدهند. این سلولهای مخروطی را کروموزوم X منتقل میکند. زنان دو
کروموزوم X دارند. به این دلیل، بیش از مردان دارای سلولهای مخروطی هستند و
در نتیجه، رنگ اشیا را بسیار واضحتر دیده و توصیف میکنند. مردان تنها قادر
به توصیف رنگهای اصلی هستند: قرمز، آبی، و زرد. زنان میتوانند رنگهای شیری،
نیلی، ارغوانی، بنفش و سدری را نیز توصیف کنند.
سفیدی چشم در انسان کاملا واضح است. این بخش حرکت چشمها و تغییر جهت دید را
که هر دو برای ارتباط بین انسانها ضروری است، در انسان ممکن میسازد. سفیدی
چشم زنان بیش از مردان است، چرا که ارتباط مستقیم با افراد بخش اصلی فرایند
برقراری ارتباط در زنان است و هر چه سفیدی چشم بیشتر باشد، بیشتر میتوان
سیگنالهای گوناگون بصری را ارسال و یا دریافت کرد. به این وسیله، بهتر
میتوان تغییر مسیر طرف مقابل را دنبال کرده و تجزیه و تحلیل کرد.زنان نسبت به مردان از حس بینایی قویتری نیز برخوردارند؛ گویی برای مدیریت
خانه، دارای یک نوع نرم افزار مغز هستند که آنان را قادر میسازد پیرامون خود
را تا دست کم ٤٥ درجه از چپ و راست و همچنین از بالا و پایین خود ببینند.زاویه دید گسترده بسیاری از زنان حتی تا ١٨٠ درجه هم میرسد. چشمان مردان
بزرگتر از چشمان زنان است و برای دیدی تونل مانند ولی بسیار دور برنامه ریزی
شدهاند. به عبارت دیگر، او میتواند چیزهایی را که درست مقابلش است، روشن
ببیند؛ حتی در فاصلهای دور مثل دیدن با یک ذرهبین.
کرهای که ناپدید شد !هر زنی در این جهان؛ در حالی که مرد جلوی یخچال ایستاده، چنین گفت و گویی با
او داشته است:
- دیوید: کره کجاست؟
- جین: تو یخچال
- دیوید: اینجا تو یخچال که نیست، کجا گذاشتیاش؟
- جین: همون جاست. خوب چشماتو باز کن!
- دیوید: نه، حتما گذاشتیش جای دیگه. میگم تو یخچال نیست.
در این مرحله از گفت و گو، جین با گامهای بلند به آشپزخانه میآید و دستش را
درون یخچال برده و مثل شعبده بازی کره را بیرون میآورد. مردان بیتجربه اغلب
این مسأله را به عنوان یک کلک معمولی قلمداد میکنند و زنان را متهم میکنند
که چیزها را در کشو و یا کمد پنهان میکنند؛ جورابها، کفشها، لباسهای زیر،
مربا، کره، سوئیچ خودرو و کیف پول همه سر جایشان هستند. فقط مردان نمیتوانند
آنها را ببینند. زن با زاویه دید گسترده، محتویات درون یخچال و یا کمد را بدون
چرخش سر میبینند، در حالی که مردان سرشان را از چپ به راست و از بالا به
پایین میچرخانند تا شیئ ناپدید شده را بیابند.
این تفاوت در قدرت دید زن و مرد، تأثیرات مهمی بر زندگی ما داشته است؛ برای
نمونه، آمار شرکتهای بیمه، ثابت میکند هنگامی که تصادفی رخ داده باشد، زنان
کمتر ریسک میکنند که از سمت چپ و راست خودروی حادثه دیده بگذرند. زاویه دید
گسترده آنها این امکان را میدهد که خودروهایی را که از طرفین به سمت آنان
میآیند، ببینند. آنان هنگام پارک کردن برای آنکه از عقب و جلو به چیزی نزنند،
نا توانند. به علت اینکه در زنان توانایی تجسم فضایی کمتر است. یک زن وقتی
بداند همسرش در دیدن چیزهایی که درست جلوی چشمش هستند، مشکل دارد، کمتر عصبانی
میشود. وقتی زنی به همسرش میگوید: همون جا توی کمد است، مرد باید حرف او را
باور کند و به جست و جو ادامه دهد.
توانایی دروغ سنجی زنان :
تحقیقات نشان میدهد که هنگام ارتباط رو در رو، سیگنالهای غیر کلامی ٦٠ تا ٨٠
درصد از تأثیر پیامهای ارسالی را دربردارند، در حالی که سیگنالهای صوتی سهمی
حدود ٢٠ تا ٣٠ درصد دارند و ٧ تا ١٠ درصد باقی مانده به موضوع مطرح شده بستگی
دارد.سنسورهای پیشرفته یک زن، این اطلاعات را دریافت کرده و تجزیه و تحلیل میکند.زنان به خاطر توانایی مغزشان در انتقال سریع اطلاعات بین دو نیمکره مغز امتیاز
بارزی در برابر مردان دارند تا سیگنالهای تصویری، حرکات بدن و دیگر سیگنالها
را در کنار هم بچینند و در پایان، رمز را کشف کنند. به همین دلیل، کمتر مردی
موفق میشود رو در روی یک زن دروغ بگوید. اگر مردی بخواهد به زنی دروغ بگوید،
بهتر است از پشت تلفن، توسط نامه، در تاریکی مطلق و یا از زیر پتو این کار را
انجام دهد.
تفاوتهای مغزی زن و مرد :
بیشتر مردان نمیتوانند احساسات خود را نشان دهند. مغز مردان ساده، اما مغز
زنان پیچیده است. بخش چپ مغز مردها، هنگام صحبت کردن فعال میشود. اغلب برای
خانمها این پرسش پیش میآید که چرا مردان اینقدر روی خاموش کردن تلویزیون
هنگام زنگ زدن تلفن اصرار دارند؟ زنها با تعجب از خود میپرسند: چرا مردها
وقتی مشغول خواندن روزنامه یا دیدن تلویزیون هستند، نمیتوانند سخنان همسر خود
را بشنوند؟
تقریبا همه زنان دنیا از نشنیدنهای شوهرشان در رنج و عذابند. دلیل چنین ضعفی
این است که مغز یک مرد برای انجام یک کار در یک زمان شکل گرفته، زیرا فیبرهای
ارتباطی کمتری بین دو نیمکره مغزی او هست. اگر از مردی در حال مطالعه یک اسکن
مغزی بگیرید، خواهید دید او در این هنگام کاملا کر شده است! اما مغز زن برای
کارهای متفاوت در آن واحد شکل گرفته است و میتواند از هر دو نیمکره مغز خود
بهره ببرد. زن میتواند چند کار متفاوت را در یک زمان انجام دهد. مغز همیشه
فعال زن هرگز بیکار نمیماند. او میتواند در یک زمان با تلفن حرف بزند، غذا
بپزد و تلویزیون ببیند. او میتواند در حال رانندگی آرایش کند، به رادیو گوش
دهد و با تلفن همراهش حرف بزند؛ اما اگر مردی در حال درست کردن غذا باشد و شما
با او صحبت کنید، ممکن است به دلیل از دست دادن تمرکزش بر نحوه درست کردن غذا
عصبانی شود.
تحقیقات جدید نشان داد که عملکرد مغز زنان نسبت به مردان تفاوتهای اساسی
دارد. مغز زن به طور نامحسوسی کوچکتر از مغز مرد است که این موضوع به هیچ وجه
تأثیری بر توانایی و قابلیتهای آنان ندارد. در سال ١٩٩٧ محقق دانمارکی، "برتن
پکن برگ" از بخش عصبشناسی بیمارستان دولتی کوپنهاگ ثابت کرد که مغز یک مرد به
طور متوسط، چهار میلیارد سلول بیشتر از مغز زن دارد. با این حال زنان عموما در
پاسخ به پرسشها ٣ درصد بهتر از مردان عمل میکنند. در مغز بیشتر مردان، بخشی
برای جهتیابی وجود دارد. به همین دلیل، در جهتیابی مشکلی ندارند. در بخشهای
گوناگونی از مغز زنان مرکز کلامی وجود دارد. مهارت کلامی آنان عالی است. به
ندرت برای پیدا کردن کلمه دستپاچه میشوند.
در سال ١٩٩٥ گروهی از دانشمندان به سرپرستی دکتر "بنت" و دکتر "سالی شای ویتس"در دانشگاه یل، آزمایشهایی را روی مردان و زنان انجام دادند تا دریابند در
کدام نقطه مغز قافیه ساخته میشود.با کمک "ام ـ آر ـ ای" این موضوع مورد تأیید قرار گرفت که در مردان نیمکره چپ
مغز برای زبان فعالیت میکند. در حالی که در زنان هر دو نیمکره فعال میشود.نیمکره چپ مغز یک دختر سریعتر از نیمکره چپ یک پسر رشد میکند؛ یعنی دختران،
بهتر و سریع تر از پسران صحبت میکنند، میخوانند و زبان خارجی فرا میگیرند.به همین دلیل، کلینیکهای گفتار درمانی مملو از پسر است تا دختر. در پسران،
نیمکره راست مغز سریعتر از دختران رشد میکند؛ جایی که توانایی درک منطقی و
تجسم فضایی وجود دارد. پسران در ریاضیات، ساختمان سازی و حل مشکلات قویتر از
دختران هستند.
سرعت ارتباط بین دو نیمکره :
نیمکره چپ و راست مغز با رشتههای عصبی به نام جسم پینهای به هم متصلند. این
رشته امکان ارتباط و تبادل اطلاعات را ایجاد میکند. راجر کروسکی، عصب شناس
دانشگاه کالیفرنیا تأیید کرد که جسم پینهای در مغز زنان نسبت به مردان
ضخیمتر است. به همین دلیل، ارتباط بین دو نیمکره در زنان ٣٠ درصد بیشتر از
مردان برقرار میشود. همچنین در زنان و مردانی که به فعالیت مشابهی مشغولند،
بخشهای متفاوتی از مغز فعال میشوند.
اصول و تحلیل حرکات بدن :
از جمله مواردی که آلن به پوتین یاد داد، تأثیر حرکات بدن بود. مثلا طرز
نشستن، طرز قرار گرفتن سر و حرکات دیگر اعضای بدن، به ویژه در رفتار
سیاستمداران هر حالتی از بدن میتواند، نمایشگر بیانی خاص باشد که در خانمها
و آقایان متفاوت است؛ مثلا گره کردن دستها در حالت رو به پایین، حالتی از
راحتی و ریلکس بودن را نشان میدهد. یا هنگامی که سرتان را در موقع صحبت کردن
به آرامی تکان میدهید، این حرکت به معنای در کنترل داشتن آن شخص و محیط توسط
شماست.
یک کارشناس فروش هنگامی که در حال فروش جنسی است، اگر مشتری یک قدم به عقب
بردارد، به معنی عدم تمایل و انصراف از خرید است. به علت اینکه یا به خوبی
توجیه نشده یا رفتار قابل قبولی از فروشنده ندیده است؛ اما اگر مشتری یک قدم
جلو گذاشته یا سرش را به آرامی تکان دهد، احتمالا به این معنی است که توضیحات
فروشنده او را قانع کرده است. صحبت کردن مهارت اصلی خانمهاست؛ خانمها در یک
زمان، همه با هم صحبت میکنند و در همان موقع، هم به سخنان یکدیگر گوش
میکنند؛ اما این توانایی برای مردان امکان پذیر نیست. مغز زنان مانند پدال
زدن دوچرخه با صحبت کردن انرژی میگیرد.
اگر خانمها بخواهند با یک مرد صحبت کنند، باید به این نکته توجه کنند که تنها
یک مطلب را در یک زمان مطرح کنند؛ یک موضوع را بگویند و قطع کنند. اگر متوجه
شدند او مطلبشان را درک کرده است، آنگاه مطلب دیگری را مطرح کنند. این بدان
جهت است که مغز مردان در یک زمان تنها میتواند بر یک موضوع تمرکز کند. مواردی
را که آلن پیز در این سمینار (که به زبان انگلیسی بود) مطرح کرد، اصول مهمی در
روابط زناشویی قلمداد میشوند. یکی از شکایتهای خانمهایی که به مراکز مشاوره
میروند، بیتوجهی شوهران آنها به سخنانشان است.
رسانههای اجتماعی در فضای غیر رسمی تاثیراتی را به جا گذاشتند که رسانههای جمعی در فضای رسمی حتی رویا آن را به سر دارند! در سادهترین حالت، هر روز بیشتر از ۲۹۴ میلیارد ایمیل فرستاده میشود که اگر قرار باشد این تعداد نامهها از طریق پست ایالات متحده ارسال شود، حداقل ۲ سال طول میکشد! دور نروید همین چند سال پیش در ایران نامههای عاشقانه زیادی رد و بدل میشد و حال فکر کنید این رقم از طریق سیستم پست زیانده کشور ارسال شود!
امروز دیگر نمیتوان چشمان خود را به روی تاثیر رسانههای اجتماعی بست
بلکه واقعیات عجیبی را رقم زدند که در این پست تنها میخواهیم ۱۰ مورد که
وبسایت getambassador جمع آوری کرده را باهم مرور میکنیم و حتی میتوانید سوار لینکهای این پست شوید و اطلاعات بیشتری درباره هر کدام بدست آورید:
۱- بیش از ۲ میلیون پست بلاگ هر روز نوشته میشود! برای نوشتن این مقدار در مجله تایم حداقل ۷۷۰ سال طول میکشد. (اینجا)
۲- اگر فیسبوک کشور بود. امروز سومین کشور بزرگ دنیا بود. (اینجا)
۳- در هر ثانیه دو کاربر جدید وارد لینکدین میشود! این رقم بیش از ۱۷۰ هزار کاربر در روز میرسد. (اینجا)
۴- هر روز بیش از دو میلیارد لایک در فیس بوک زده میشود! این عدد بیش از مقدار گونههای گیاهی است که ممکن است در یک سیاره موجود باشد! (اینجا)
۵- بیش از ۲۷۰ هزار دلار در دقیقه آنلاین هزینه میشود! (اینجا)
۶- بیش از ۷۵۰ میلیون کاربر شبکههای اجتماعی حداقل یک برند آنلاین را دنبال میکنند! این حداقل دوبرابر جمعیت ایالات متحده امریکاست. (اینجا)
۷- بیش از یک و نیم میلیارد کاربر آنلاین گفتهاند که رویدادها را از طریق برندهای اجتماعی دنبال می کنند! این رقم ۲۰ درصد جمعیت جهان است. (اینجا)
۸- ۷۹ درصد از کاربران توییتر محتوای برندی که دنبال می کنند را حداقل یک بار توصیه کردهاند! (اینجا)
۹- در مجموع هر روز، کاربران بیش از ۲۰ هزار سال در فیس بوک وقت صرف میکنند. (اینجا)
۱۰- مبادلات از طریق تجارت اجتماعی ظرف مدت ۵ سال آینده به بیش از ۳۰ میلیارد دلار میشود! (اینجا)
منبع : http://socialmedia.ir
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منبع : ماهنامه صنعت خودرو |
اگر این نوشته را نخوانید و برای هفت نفر نفرستید
پس از هفت روز هیچ اتفاقی نخواهد افتاد
حتی پس از هفت سال هم اتفاقی نخواهد افتاد
اما پس از هفتاد سال، جامعه ای خواهیم داشت که به هیچ شکل به آن مباهات نمی توانیم کرد.
زلزله که می آید، برای چند روز عزادار میشویم. برای تصویر کودکی که تکه نانی در دست دارد، اشک میریزیم. تصویر پروفایل خود را به نقشه ایران تغییر میدهیم. خون میدهیم و لباس هدیه میکنیم. زلزله طبیعی، را میتوان زلزله سیاه نامید. زلزله ای که دیده میشود و همه را می ترساند.
اما زلزله سفید نیز وجود دارد: زلزله اقتصادی. تحمل زلزله اقتصادی برای همه ما سخت است. اما برای کودکان بسیار سخت تر است. فشارهای اقتصادی مانند یک زلزله، آینده کودکان هموطن ما را تخریب میکنند. این زلزله، در مسیر کودکان رو به سوی آینده شکافهای عمیقی ایجاد میکند و آوار رنج ها و گرفتاری ها را بر سر آنها فرو میریزد.
زلزله سفید مانند یک شبح است. در هیچ تصویری دیده نمیشود. اما آینده یک کودک را تخریب میکند بی آنکه این خرابی ها دیده شود. خانه اگر تخریب شد، بازسازی میشود اما آینده تخریب شده را نمیتوان دوباره از نو ساخت.
همه ما دوست داریم برای دیگران فرصت رشد و پیشرفت فراهم کنیم. همه ما میدانیم که میلیونها کودک در کشور ما، صرفاً به دلیل نداشتن امکانات مالی، از ادامه تحصیل باز میمانند. کسانی که میتوانند بخشی از آینده این خاک باشند. اما شاید شما هم مثل من همیشه خودتان را به بهانه های مختلف قانع کرده باشید: اینکه چنین کودکانی را نمیشناسیم و اینکه به موسسات اعتماد نداریم و اینکه از کجا معلوم به دست فرد درستی برسد و اینکه خودم ده ها مشکل و اولویت دارم و ده ها دلیل دیگر.
پس از آشنایی با بنیاد کودک، تمام این بهانه ها برای من رنگ باختند. با کمک به بنیاد کودک، شما بهره و سود نمیگیرید، قرعه کشی در کار نیست. حتی شما هیچ جا معرفی نمیشوید و به شما لوح تقدیر نمیدهند. اما خیالتان راحت است و مطمئن هستید که بنیاد کودک ۱۸ سال حضور رسمی و قانونی دارد. حسابرسی شفاف دارد. به شما این امکان را میدهد که کودکی را که میخواهید کفالت کنید، خودتان انتخاب کنید یا حتی او را ببینید. گزارش تحصیلی او را به شما ارائه میدهد و ده ها امکان دیگری که «امنیت» سرمایه گذاری معنوی شما را تضمین میکند.
در این روزها که همه از من می پرسند پولهایمان را جمع کرده ایم، سکه بخریم یا دلار تا ارزشش بهتر حفظ شود؟ میگویم هر چه میخواهی بخر، اما بیا بخش کوچکی از آن را برای «بنیاد کودک» کنار بگذاریم. تا علاوه بر ارزش داراییهایمان، ارزش خودمان هم به عنوان یک انسان حفظ شود. خواهش میکنم برای چند دقیقه به سایت www.childf.org سر بزنید و این متن را نیز به اشتراک بگذارید. این حداقل کاری است که میتوانیم بکنیم...
نویسنده : محمدرضا شعبانعلی