برندینگ در ایران (از نظر تا عمل)
مدتی بود ذهنم درگیر این موضوع شده بود که چرا با وجود اساتید قوی در حوزه ی Branding در ایران و انجام پژوهش های متعدد در این مقوله، شرکت ها و سازمان های ایرانی توجه چندانی به این اهم نشان نمی دهند. به عنوان دانشجوی MBA به خاطر دارم که روزی که درس بازاریابی ما به بخش Branding رسید، استاد با چه شور و شوقی این بحث را توضیح داد و از اهمیت و ضرورت آن سخن های زیادی به میان آورد. با این حال هیچ گاه نگفت چرا با وجود هزینه های سنگین تبلیغاتی در شرکت ها و سازمان های ایرانی، برندینگ مغفول مانده و جای خود را در بنگاه های ما باز نکرده است.
چند روز پیش هنگام رانندگی، در حال گوش کردن به رادیو اقتصاد بودم که اتفاقاً موضوع بحث، برندینگ و بررسی دو مقاله زیبا در این حوزه بود. فایل صوتی این گفتگو را برای شما دوستان همیشه همراه مدیران ایران آماده کرده ام. در ابتدا کارشناسان به بررسی تفاوت برندینگ در عمل و نظر می پردازند و مسئله بومی سازی مفهوم برند در ایران مطرح می کنند. در ادامه در پاسخ به سوال چرا مدیران ما به سمت برندینگ نمی روند، یکی از کارشناسان دلایل خود را مطرح می کند و در دقایق انتهایی برنامه ضمن صحبت راجع به علل مخدوش شدن برند در ایران، خلاصه ی گفتگو به همراه پیشنهادی به مدیران ارائه می گردد.
امیدوارم از گوش دادن به این گفتگوی جذاب لذت ببرید.
با سپاس
علی ملاباقر - مدرس دانشگاه و مشاور شغلی در حوزه روانشناسی مدیریت
ایده اولیه ارسال پیامک گروهی توسط «جک دورسی» در ژوئن ۲۰۰۶ حال تبدیل شده است به بزرگترین و سریعترین رسانه اجتماعی تبادل اطلاعات در قالب ۱۴۰ کاراکتر! آنهم با نام «توییتر»؛ توییتر یک سرویس میکروبلاگنویسی و شبکه اجتماعی آنلاین است که هماکنون بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر دارد. جک دورسی دراینباره میگوید، «فقط یک ۱۴۰ کاراکتر ساده ممکن است دنیا را تغییر دهد!»
در این اینفوگرافی به بررسی آمار و ارقام واقعی در خصوص توییتر میپردازیم. نکته جالب در ۱۰ کشور برتر دنیا در توییتر، نام ایران است که رتبه نهم را به خود اختصاص داده است! (با آنکه در ایران فیلتر است !)
منبع : وب سایت خوب رسانه های اجتماعی
راهنمای جلسات : چگونه جلسات کاری مفیدی داشته باشیم
مدیریت جلسات موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه ، اکثر مدیران از اهمیت آن غافل می شوند و به همین جهت بخشهای مهمی از زمان خود را د رجلسات پیاپی و مختلف سپری می کنند بی آنکه نتیجه ی کافی از آن دریافت کرده باشند . در زیر چند پیشنهاد کاربردی برای موثر تر شدن جلسات آمده است :
برگزاری جلسات کاری سرزنده و لذت بخش، کارآیی جلسه را نیز افزایش میدهد و بر خلاف آنچه بسیاری فکر میکنند، در این گونه جلسات خطر ایجاد تنش وجود نخواهد داشت.
مدیریت چنین جلساتی کار چندان سختی نیست و برای برگزاری موفق آن چهار قانون ساده وجود دارد:
1) همیشه هدفی مشخص برای جلسه داشته باشید و امکان برقراری ارتباط در سطح گسترده را فراهم کنید.
2) کسانی را که در جلسه شرکت میکنند به افرادی که حضورشان برای تحقق اهداف جلسه ضروری است، کاهش دهید.
3) تحقیقات و مطالعات مورد نیاز را قبل از جلسه انجام دهید.
4) جلسه را به موقع شروع کنید و به موقع به پایان برسانید.
اگر این کارها را انجام دهید، جلسات مفید و لذت بخشی خواهید داشت، چون عواملی را که موجب غیرقابل تحمل بودن جلسه شدهاند، حذف کردهاید.
راه دیگر برای اینکه جلسات مفیدتری داشته باشید این است که رهبر گروهتان را وارد فرآیند برنامه ریزی کنید و به او در امور برنامه ریزی محیط، فعالیتها و موضوع اصلی جلسه مسوولیتهایی واگذار کنید. هر تیمی که من تاکنون با آن کار کردهام شخص اولی دارد که با همه اعضای گروه آشنا است. به طور معمول، وقتی صحبت از فرهنگسازی برنامهریزی شده به میان میآید، اینگونه اشخاص به کار گرفته نمیشوند که این فرصت از دست رفته بزرگی است.
در اینجا دیدگاهها و تجربیات دو مدیر عامل را در زمینه بهینهسازی جلسات کاری بازگو میکنیم:
برنت بشور، مدیرعامل و مالک شرکت Adventures، میسوری
«در سالهای اخیر، جلسات کاری به کیسه بوکس صاحبنظران امر کسب و کار تبدیل شده است. این روزها گفته میشود که جلسات کاری، غیرموثر و بسیار وقت گیرند و سرشار از صحبتهای بینتیجه، اما این گونه نیست. جلسات امکان تبادل اطلاعات را از طریق راهحلهای تصویری و شنیداری فراهم میکنند و نیز فرصتی برای اعتمادسازی و شفافسازی ایجاد میکنند که این کار از طریق ارسال ایمیل هیچ گاه حاصل نمیشود.
جلسات باید همیشه یک هدف کاملا مشخص داشته باشند. هیچ گاه برای گپ و گفتوگوی دوستانه دور هم جمع نشوید. جلسات نیاز به زمان بندی دارند و هر کس که در آن شرکت میکند باید بداند که محدودیت زمانی وجود دارد. در جلسات تنها افرادی باید شرکت کنند که حضورشان در جلسه ضروری است. حضور تعداد زیادی از افراد که هدف خود را از حضور در جلسه نمیدانند و چارچوب زمانی مشخصی ندارند، به راحتی میتواند جلسه را خراب کند.
سعی کنید تایمرهای کوچکی را وسط میز جلسه قرار دهید. وجود این وسیله به همه یادآوری میکند که به زمانبندی توجه کنند. در نهایت، کاری کنید که همه در جلسه صحبت کنند تا دلیل حضورشان برای گروه مشخص شود. اگر حرفی برای صحبت کردن نباشد، حضور آن شخص در جلسه ضرورتی نداشته است.»
پابلو پالاتنیک، مدیرعامل فروشگاه آنلاین ShadesDadday.com، فلوریدا
«محیط کار برای همه، از بالاترین افراد تا پایین ترین آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. با نگاهی به بزرگترین شرکتهای تکنولوژی، میتوان دریافت که محیط کار مثل یک زمین بازی برای افراد بزرگسال است. فراهم کردن یک محیط کاری خوب برای کارمندان، به فرهنگ شرکت و انتظارات شما از محیط کار و بازده کار برای مشتریان بستگی دارد.
جلسات یا غیر از آن، کار یا سرگرمی میتوانند همزمان وجود داشته باشند تا شرکتی موفق داشته باشید. برای این کار فقط کافی است فرهنگ آن را ایجاد کنید و اجازه دهید کارمندانتان بخشی از بینش و جنبش شرکت شما باشند.»
مترجم: مریم رضایی
منبع: Washington Post
نقل از دنیای اقتصاد
سرهنگ ساندرس یک روز در منزل نشسته بود در این میان نوه اش آمد و گفت: بابابزرگ این ماه برایم یک دوچرخه میخری؟
او نوه اش را خیلی دوست می داشت، گفت: حتماً عزیزم، حساب کرد ماهی ۵۰۰ دلار حقوق بازنشستگی میگیرم و حتی در مخارج خانه هم می مانم. شروع کرد به خواندن کتاب های موفقیت.
در یکی از بندهای یک کتاب نوشته بود: قابلیت هایتان
را روی کاغذ بنویسید. او شروع کرد به نوشتن.
دوباره نوه اش آمد و گفت: بابا بزرگ داری چه کار می کنی؟
پدربزرگ گفت: دارم کارهایی که بلدم را مینویسم. پسرک گفت: بابابزرگ بنویس مرغ های خوشمزه درست می کنی.
درست بود.
پیرمرد پودرهایی را درست می کرد که وقتی به مرغ ها میزد مزه مرغ ها شگفت انگیز می شد.
او راهش را پیدا کرد. پودر مرغ را برای فروش نزد اولین رستوران برد اما صاحب آنجا قبول نکرد، دومین رستوران نه، سومین رستوران نه، او به ۶۲۳ رستوران مراجعه کرد و ششصدوبیست و چهارمین رستوران حاضر شد از پودر مرغ استفاده کند.
امروز کارخانه پودر مرغ کنتاکی در ۱۲۴ کشور دنیا نمایندگی دارد و اگر در آمریکا کسی بخواهد عکس سرهنگ ساندرس و پودر مرغ کنتاکی را جلوی در رستورانش بزند، باید ۵۰ هزار دلار به این شرکت پرداخت کند.