برای مدیران ایرانی

مقالات و نکات مدیریتی برای ارتقای تولید ملی

برای مدیران ایرانی

مقالات و نکات مدیریتی برای ارتقای تولید ملی

چگونه رقبایتان را زیر نظر بگیرید؟


رقابت در کسب وکار تا حدی که می‌شنوید یکی از مشتریان شما تصمیم گرفته با کس دیگری وارد معامله شود، موضوعی مثبت است. چون باعث می‌شود به خودتان بیایید و برای ایجاد نوآوری و خلاقیت در کار و استفاده از ایده‌های جدید انگیزه داشته باشید.

دانستن اینکه رقیبان شما در حال حاضر چه کاری می‌کنند روش بسیار خوبی است که نه تنها به شما توانایی می‌دهد که نقاط قوت و ضعف رقیبانتان را بشناسید و بدانید تهدیدات احتمالی که برای کسب وکار شما ایجاد می‌کنند چه هستند، بلکه در شناخت فرصت‌های جدید نیز به شما کمک می‌کند. به عنوان مثال، اگر دریابید که رقیب شما بازاری را که فکر می‌کنید پتانسیل‌های زیادی دارد، هدف خود قرار نداده و به آن توجه نمی‌کند، زمان مناسبی است که مشتری را در آن زمینه به سوی خود جذب کنید.

چگونه می‌توانید بفهمید که رقبای شما چه اقداماتی انجام می‌دهند یا مهم‌تر از آن، چه کارهایی انجام نمی‌دهند؟ برای زیر نظر گرفتن رقبا سه روش ساده وجود دارد:

1) Google Alerts را به کار اندازید
مدیرعامل شرکت تولیدکننده نرم‌افزارهای بازاریابی Vertical Response می‌گوید: «سال‌ها پیش، ابتدا Google Alerts را به کار انداختم تا بررسی کنم مردم در مورد شرکت من چه نظراتی دارند. هر روز یک تا دو بار ایمیلی دریافت می‌کردم که حاوی لیستی از مقالاتی بود که در مورد شرکت من نوشته شده بود و آدرس URL مقالات همراه آن بود. من می‌توانستم همان موقع وارد شوم و در صورت لزوم پاسخ بدهم. بعد از آن کنجکاو شدم بدانم نظر مردم در مورد بازاریابی ایمیلی و رقبای ما چیست؛ بنابراین نام آنها را هم در Google Alert وارد کردم.»
این برنامه که از خدمات گوگل است، هر بار که مطلبی از رقبای شما در اینترنت منتشر می‌شود، شما را مطلع می‌کند. این مطالب می‌توانند مقالات خبری، اخبار رسانه‌ای، مطلبی در وبلاگ، بحث یا ویدئو باشد. شما می‌توانید همه این موارد یا برخی از آنها را به انتخاب خودتان مرور کنید. همچنین می‌توانید فواصل زمانی دریافت این مطالب را – مثلا به صورت روزی یک بار یا هفته ای یک بار - تنظیم کنید.

2) رقبا را در رسانه‌های اجتماعی پیگیری کنید
هیچ اشکالی ندارد که رقبایتان را در فیس‌بوک، LinkedIn، یا توییتر زیر نظر بگیرید و حتی در مورد آنها نظر بدهید. خیلی از شرکت‌ها اطلاعات در مورد فروش ویژه محصولاتشان یا معرفی محصول جدید قبل از ورود به بازار را تنها در رسانه‌های اجتماعی به معرض نمایش می‌گذارند.
اگر از به روزرسانی‌های آنها خبر نداشته باشید، عقب می‌مانید. همچنین می‌توانید ببینید چگونه با طرفداران و مشتری‌هایشان ارتباط دارند، چه نوع متن‌هایی را به اشتراک می‌گذارند و از این اطلاعات ممکن است حتی ایده‌هایی را هم بگیرید. یا حتی اگر رقبا موردی را در رسانه‌های اجتماعی امتحان کردند که چندان کاربردی نداشته، راهنمایی برای شما خواهد بود که از آن روش اجتناب کنید.
برخی پایگاه‌های مدیریت رسانه‌های اجتماعی وجود دارند که کار نظارت در مورد موضوعات را انجام می‌دهند. به این صورت عنوانی را که می‌خواهید جست‌وجو کنید وارد کرده و بعد کلیه نظرات و مطالبی را که در یک چارچوب زمانی خاص با موضوع جست‌وجوی شما همخوانی دارد، دریافت می‌کنید. اگر در حال حاضر از یکی از ابزارهای نظارتی یا مدیریت رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، به سادگی می‌توانید پروفایل شرکت‌های رقیب یا کلمات کلیدی در مورد آنها را به آن اضافه کنید.

3) در خبرنامه‌ها و پیشنهادهای ایمیلی شرکت‌های رقیب ثبت نام کنید.
اگر شرکت‌های رقیب شما در وب سایت خود فرم خبرنامه الکترونیکی داشته باشند، فرصت خوبی را برای شما به وجود می‌آورد، چون می‌توانید در آن فرم ثبت‌نام کنید و عضو شوید و به این ترتیب بفهمید که این شرکت‌ها در مورد چه نوع اطلاعاتی با مشتریانشان در ارتباط هستند و چشم‌انداز کارشان چیست.
یک روش مناسب برای دریافت ایمیل‌هایی غیر از خبرنامه شرکت، مانند ایمیل‌های تاییدیه خرید یا پیام‌های تبلیغاتی و معامله‌ای این است که برای امتحان کردن یک موضوع رایگان در سایت ثبت نام کنید یا خرید کوچکی انجام دهید تا در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) شرکت رقیب، به عنوان مشتری جدید قرار بگیرید. بسیاری از شرکت‌ها برای مشتریان موجود یا مشتریان جدید خود اطلاعات خاصی را ارسال می‌کنند.
البته بدانید که برخی شرکت‌های باتجربه، آدرس ایمیل‌هایی را که از طرف رقبایشان است، در لیست سیاه قرار می‌دهند. بنابراین بهتر است از آدرس‌های قدیمی استفاده نکنید و ایمیل جدیدی بسازید.

همچنین دریافت ایمیل از طرف رقبا می‌تواند به شما کمک کند مسائل را از چشم یک مشتری ببینید. توجه به نظرات یا موقعیت‌هایی که ممکن است با نظرات و موقعیت شما متفاوت یا حتی مشابه باشد، همیشه جالب است.

اطلاع از اقدامات رقبا برای رشد کسب وکار شما امری ضروری است، اما نباید همه وقت شما را بگیرد. معمولا اختصاص تنها چند دقیقه در روز کافی است تا همه آنچه را که در مورد رقبا نیاز دارید بفهمید.

مترجم: مریم رضایی
منبع: Small Business Computing
نقل از دنیای اقتصاد

گفتگو با کارآفرینی به تمام معنا ایرانی!

گفتگو با کارآفرینی به تمام معنا ایرانی!

کمپ متین آباد، یک آبادی آبرومند است در دل کویر. ساخته شده به همت مردی به نام مهندس واقفی. کسی که سرمایه خود را از تهران، شهری که سرمایه در آن به سادگی «متورم» میشود به دل بیابان برده است تا در پهنه نحیف و متروک بیابان، بنایی بسازد در خور شأن و فرهنگ ایرانی. تا اعتباری باشد برای ما در برابر گردشگرانی که از نقاط مختلف جهان می آیند تا زندگی در بیابان های ایران را، تجربه کنند.

همکار خوبمان آقای شعبانعلی  با این مرد بزرگ، حدود ۴۰ دقیقه گفتگو کرده اند  و فایل گفتگو را به عنوان سوغاتی از بیابان برای همه ی ما آورده اند ، پیشنهاد می کنم ، شنیدن و لذت بردن از این گفتگوی زیبا را از دست ندهید .


 لینک فایل گفتگو با مهندس اشرف واقفی

لینک سایت کمپ متین آباد

http://www.matinabad.com



چند اصل اساسی در روان درمانی (حتما بخوانید!!!)ا

چند اصل اساسی در روان درمانی (حتما بخوانید!!!)ا
 
*بخشش اجباری نیست.
بخشش فرد دیگری، قبل از این که نسبت به او واقعاً احساس بخشودگی به وجود آید، نتیجه مطلوبی ندارد. درست است که بخشیدن کسانی که در گذشته به نحوی ما را آزار داده اند یا تاثیرمنفی روی شخصیت ما گذاشته اند، کار خوبی است، اما بخشیدن کسی برای کم کردن بار احساس گناه از روی دوش وی، به تنهایی کافی نیست. بخشش یک فرآیند روحی- روانی است که در طول زمان در فرد رخ می دهد و وقتی فرد آماده بخشیدن شد، اتفاق می افتد، نه زودتر یا به اجبار. در نهایت بخشیدن دیگران یک انتخاب است برای باقی ماندن در کوه خشم و تنفر و یا رها کردن این احساسات منفی. بنابراین بخشش به زدودن احساسات منفی از روح و روان فرد کمک شایانی می کند اما همزمان باید با احساس خشم و انزجار ناشی از خشونت، توهین یا سرزنش که در فرد به وجود آمده است نیز کنار آمد. در واقع بخشش از همین جا شروع می شود و نه از احساسی که سعی می کنیم به آن برسیم. بنابراین نباید بر احساسات منفی به طور کامل سرپوش گذاشت. در واقع خشم موجه و بروز صحیح آن، اولین گام شجاعانه در مسیر طولانی و گاه رنج آور بخشش است. البته بخشیدن به مفهوم فراموش کردن نیست. ما می توانیم حتی کسانی را که خطای خود در قبال ما را قبول ندارند، ببخشیم هر چند با دشواری بیشتر.بخشش به معنای فراگیری بخشیدن خود به خاطر اشتباهات احتمالی و کنار آمدن و درک اشتباهات دیگران و در نهایت بخشیدن آن هاست. نکته این جاست که هر قدر بتوانیم دیگران را ببخشیم، قادریم خود را نیز ببخشیم.

*خشم، همراه همیشگی شماست. خشم یکی از منفی ترین احساسات انسانی است. خشم نه فقط در بسیاری از مکاتب و آموزه ها منفی و آزاردهنده تلقی شده است، بلکه حتی در روان درمانی های نوین به عنوان احساسی منفی، مخرب، خطرناک و غیرمنطقی توصیف شده که باید آن را سرکوب کرد. نکته این جاست که در بسیاری از موارد، کنار آمدن با احساس خشم کار ساده ای نیست و نادیده گرفتن آن فقط به بدتر شدن شرایط منجر می شود.اما باید دانست خشم منبع قدرت، انرژی و تسلط فرد است. از آن جا که در بسیاری از موارد توصیه شده باید خشم را سرکوب کرد، همه ما از کودکی سعی می کنیم خشم و عصبانیت مان را سرکوب کنیم و آن را برملا نکنیم شکی نیست که خشم مهار نشده در بسیاری از موارد ویرانگر و خطرناک است اما آن چه بیشتر مردم به آن نیاز دارند، توانایی تشخیص و اعتبار بخشی به خشم و پیدا کردن راه های غیرمخرب برای ابراز و گذر از آن است. در واقع کنترل خشم به فرد یاد می دهد که خشم خود را به درستی و آگاهانه مدیریت کند و اجازه ندهد خشم از ناخودآگاه وی به رفتار تبدیل شود. مهار خشم های ف¡رو خورده یکی از اولین اقدامات درمانگر در جلسات روان درمانی است زیرا تا زمانی که احساسات بیان نشده و خشم های فرو خورده آشکار نشود، نمی توان به درمان امید داشت. به علاوه خشم یکی از سرچشمه های خلاقیت است و این راز را بسیاری از افراد نمی دانند. یکی از روان شناسان بزرگ می گوید: به ما یاد داده اند که خشممان را سرکوب کنیم و به موازات آن خلاقیتمان را هم سرکوب می کنیم. بنابراین پیدا کردن راهی برای استفاده از خشم به عنوان منبع خلاقیت و بیان آن به جای سرکوب کردن، یکی از رموز بزرگ روان درمانی است.

*عشق می تواند آسیب رسان هم باشد. همه ما تصور می کنیم عشق و تجربه آن سرشار از لذت، خوشی و رضایت است. البته که این طور است اما عشق یک روی دیگر هم دارد و آن ورود به یک مرحله پر خطر است زیرا انسان در چنین موقعیتی بیش از هر زمان دیگری آسیب پذیر است. همه افراد در نهان، این موضوع را می دانند زیرا به هر حال هر کسی تجربه های ناخوشایندی از پدر، مادر یا دوستان صمیمی اش دارد. اما همزمان همه ما سخت در جست وجوی محبتی صادقانه و دوستی پاک هستیم و به دنبال این گوهر ناب می گردیم.آن چه بتواند تنهایی وجودی رنج آورمان را تخفیف دهد. اما واقعیت این است که عاشق شدن مثل مبتلا شدن به یک بیماری عفونی است. پس از طی دوران نهفتگی، درد و رنج ناشی از عشق آغاز می شود و بهایی که باید بابت آن پرداخت شود، گاه بسیار سنگین به نظر می آید. راز رنج عشق این است که فقط در این شرایط است که فرد چیزهای زیادی از خود، زندگی و روابط انسانی درمی یابد و در واقع اگر بخواهیم نگاهی روان شناسانه و خلاقانه به آن بیندازیم. باید بگوییم که عشق یک شمشیر دولبه است که می تواند هم زخمی و هم ترمیم کند. عشق آگاهانه یک تصمیم شجاعانه برای یک بالغ آگاه است.

*تلخی گذشته را بپذیرید.یکی از واقعیت هایی که در روان کاری با آن روبه رو می شوید، این است که نمی توان گذشته را تغییر داد. البته همه ما این نکته را می دانیم اما روبه رو شدن با این واقعیت امر دیگری است. هیچ روش و شیوه ای برای پاک کردن گذشته هر قدر هم تلخ بوده باشد، وجود ندارد و کنار آمدن با این مسئله یکی از دشوارترین و دردناک ترین مراحل روان درمانی است. چون بیشتر افراد تلاش می کنند، از واقعیت های دردناک گذشته فرار یا آن را انکار کنند.شاید اساسی ترین و غم انگیزترین مرحله در روان درمانی مواجهه شدن فرد با گذشته تلخی است که داشته است.

جراحات روحی ممکن است به سطح خود آگاه فرد بیاید و پس از قرار گرفتن در یک چشم انداز وسیع تر، بهبود پیدا کند. اما بهبودی به معنای فراموشی نیست زیرا فرآیندی آگاهانه مبتنی بر به خاطر آوردن و دانستن است. بنابراین بهبودی وقتی اتفاق می افتد که فرد بتواند ابعاد دردناک شرمساری احساسی اش را به همراه علل و عواقب آن بپذیرد و این جراحت روحی را با تمام ابعادش لمس کند، این واقعیت که گذشته را نمی توان تغییر داد و نمی توان به عقب برگشت. هرگز نمی توان آن چه را در گذشته اتفاق افتاده است تغییر داد. پس از پذیرش این موقعیت، باید خشم و غم ناشی از گذشته دردناک را حس کرد و دانست که هر چند نمی توان گذشته را تغییر داد اما می توان با قدرت، نگاه به گذشته را متحول کرد. فرد این قدرت را دارد که درباره گذشته اش و احساسی که دارد، تصمیم بگیرد و می تواند احساس سعادت کند و این فرصت را دارد که به گذشته نگاه متفاوتی کند. هر چند هرگز نمی تواند آن را دور بیندازد زیرا گذشته بخشی از وجود و شخصیت اوست. پذیرش و روبه رو شدن با واقعیت دردناک گذشته یکی از اصلی ترین نقاط عطف روان درمانی است.

همان جایی که فرد می تواند به جای فراموش کردن، تغییر دادن و تحریف گذشته، آن را ببیند و بپذیرد و به آینده فکر کند. راز مهمی که مراجعان در روان درمانی با آن روبه رو می شوند، این است که فقط با هضم این قرص تلخ یعنی گذشته دردناک و چشیدن و احساس طعم تلخ آن است که می توانند از نظر احساسی و روانی به سلامت و بهبودی نزدیک  شوند.

*حتی قربانیان مسئول افعال و گفتار خود هستند. این نظریه یکی از جنجالی ترین نظریه های مطرح شده در روان شناسی است که معمولاً باعث سوء تفاهم شده و سرزنش کردن قربانی قلمداد می شود، اما واقعیت این است که بیشتر قربانیان به نوعی «درماندگی خودآموخته» دچار می شوند احساسی که قربانی به علت احساس تلخ درماندگی و شکست، سرنوشت محتوم و تلخی را برای خود متصور می شود و در برابر وقایع زندگی احساس شکست می کند. واقعیت این است که ما در برابر بسیاری از وقایع زندگی اختیار و کنترلی نداریم، اما در برابر چگونگی کنار آمدن با آن مسئول هستیم. همیشه آسان تر این است که مشکلات را گردن دیگران بیندازیم و «قربانی بودن» را بهانه ای برای فرار از مسئولیت بپنداریم. بخواهیم یا نخواهیم همه ما مسئول چگونگی کنار آمدن با مشکلات زندگی هستیم چگونه آن را تعبیر کرده ایم و چه چیزی از آن آموخته ایم. به عنوان افراد بزرگسال دایم با این سوال کلنجار می رویم که ناخودآگاهمان تا چه حد در تبرئه کردنمان نقش دارد. اما روان شناسان تاکید می کنند که ما مسئول تاثیر اعمالمان بر زندگی هستیم. مراجعان به روانکاوی در روان درمانی درمی یابند که چه تفاوتی بین یک «قربانی بودن» و «تسلیم قربانی بودن خود شدن» وجود دارد. در واقع در اغلب موارد، ناخودآگاه ما، احساسات یک قربانی مثل ضعف، ناتوانی و درماندگی را به ما القا می کند و ذهن فقط جایی می تواند از این چرخه رهایی پیدا کند که این پدیده را بشناسد.

*قدرت نهفته در نه گفتن را شناسایی کنید. برای بسیاری از مراجعان به روان درمانگران گفتن نه دشوارترین کار است. زیرا نمی خواهند کسی را آزرده، خشمگین و مایوس کنند و از سوی دیگر نمی خواهند آدم بد، سخت گیر، خودخواه و منفی بافی به نظر آیند. آن ها نمی دانند که نه گفتن یکی از اساسی ترین راه های کسب هویت در جهان است. نه گفتن به معنای ابراز وجود است و قدرت و حضور و دفاع فرد از خود در حیات محسوب می شود. حتی کودکان با نه گفتن طی سال های اولیه زندگی کسب هویت می کنند پس چگونه است که در بزرگسالی بسیاری خود را از این حق محروم می کنند. نه گفتن یعنی ابراز تمایز کردن از دیگران و آزادی خود را به دیگران نشان دادن. نکته تاسف بار این است که دردوران کودکی مخالفت کردن کودک با گفتن «نه»، اغلب به تنبیه منجر می شود که این امر به کاهش اعتماد به نفس می انجامد.

ناتوانی در مخالفت با دیگران در واقع هسته آن چیزی است که ما آن را انفعال، ناامیدی مفرط، درماندگی، افسردگی و دیگر اختلالات روانی می دانیم. بیشتر مردم ابراز مخالفت را ترکیبی از خودخواهی و منفی بافی تعبیر می کنند. نکته این جاست که هیچ کس تا نتواند نه بگوید، نمی تواند با تمام وجود پاسخ مثبت بدهد. به عبارت دیگر تا انسان توان مخالفت نداشته باشد، هرگز نمی تواند به اراده و خواسته خود که در پی ارائه پاسخ مثبت به دست می آید، برسد. بنابراین ابراز مخالفت، به نوعی نشانگر تسلط و قدرت فرد است. همچنان که در روابط انسانی نیز این امر صادق است. صمیمیت واقعی در پی تحقق دو اراده مستقل و مسلط و از کنش و واکنش واقعی آن ها مبتنی بر تنش یا آسودگی شکل می گیرد. بدون توانایی نه گفتن مرز صمیمیت و تعهد معنا نخواهد داشت و به جای آن بیزاری ناخودآگاه و ترس دایمی از تحت کنترل قرار گرفتن، آزار دیدن به وجود خواهد آمد. بنابراین دانستن این نکته که ما این حق را داریم که نه بگوییم، می تواند زندگی مان را تغییر دهد. اما این کار شجاعت فوق العاده ای می طلبد که در نهایت به کشف ذات واقعی خود انسانی منجر می شود.
کاریزما

"پنج نقطه قوت برتر خود را بشناسید "

"پنج نقطه قوت برتر خود را بشناسید " نام کتابی است  که با گردهم آمدن گروه بزرگی از دانشمندان در کنارهم برای تهیه ی فهرست مشترکی از نقاط قوت توسط پدر علم روانشناسی نقاط قوت ، پرفسور دونالد کلیفتون پس از چند دهه تلاش سر انجام به تولید پرسشنامه «استعدادیاب کلیفتون» منتهی شد.

س از اجرای میلیونها آزمون و بازنگری نتایج آن گالوپ به همراه تام راث توانست اثر شاهکار خود به نام «استعدادیاب کلیفتون: ویرایش دوم» را منتشر کند. تا کنون بیش از 4 میلیون نسخه از این کتاب در دنیا به فروش رفته، و کتاب به بیش از 17 زبان دنیا ترجمه شده است.

از افتخارات کتاب کسب رتبه اول در فهرست پرفروشترینهای وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز، یو اس ای تودی و وبسایت آمازون بوده است.

تـام راث یک متفکر برجسته در حــوزه روانشــناســی و مدیریت سازمانی و یکی از بهترین نویسندگان دهه اخیر به شمار میرود. وی اکنون مدیـریت کارگاه آموزشـی و پژوهشی سازمان و انتشارات گالوپ در حوزه مدیریت و موفقیت کسب و کار را به عهده دارد. او مدارک دانشگاهی خود را از دانشگاههای میشیگان و پنسیلوانیا دریافت کرده است. کتابهای او، در مدت اخیر بیش از 100 بار خود را در فهرست پرفروشهای وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز، یو اس ای تودی، و وبسایت آمازون جای داده اند.

در این کتاب، پس از معرفی و مقدمه، سی و چهار مورد نقطه قوت در قالب بخشهای مجزا معرفی میشود. در هر بخش، ابتدا تعریفی کاربردی راجع به هر نقطه قوت ارائه شده، سپس نمونههایی از افرادی که دارای این توانمندیها هستند با توصیف رفتارهای خود به تصویر کشیده شده اند. پس از آن «ایده هایی برای عمل» پیشنهاداتی را به این افراد ارائه میدهد که از سودمندترین بخشهای این کتاب است.

مخاطبین کتاب ، تمام افرادی که به دنبال کشف و پرورش استعدادها و برتری ها و نقاط قوت خودهستند خواهند بودو همچون شاید بتوان ادعا کرد که مطالعه این کتاب برای تمام افرادی که در خوزه روانشناسی وعلوم وابسته فعالیت می کنند، و مدیران و افرادی که به نحوی در بخشهای مختلف منابع انسانی سازمانها و شرکت ها مشغول به فعالیت هستند یک ضرورت است .

 خرید اینترنتی کتاب و دریافت آن با پست پیشتاز 


سه کتاب  خوب دیگر از مترجم توانمند کتاب فوق

                                                    (آقای امیر کامگار  از اعضای خوب مدیران ایران ) :