برای مدیران ایرانی

مقالات و نکات مدیریتی برای ارتقای تولید ملی

برای مدیران ایرانی

مقالات و نکات مدیریتی برای ارتقای تولید ملی

متدولوژی کارآفرینی نوپای ناب

دوستان گرامی

پیش‌تر اینجا درباره متدولوژی کارآفرینی نوپای ناب (Lean Startup) نوشته‌ام.

به تازگی دو اسلاید درباره این متدولوژی تهیه کرده‌ام که در نشانی‌های زیر قابل دیدن و دانلود است:
۱. درآمدی بر Lean Startup (اینجا)
۲. مفاهیم نوپای ناب (اینجا)

همچنین کتاب مفاهیم  پایه Lean Startup را به رایگان از اینجا می‌توانید دانلود نمایید.

پ.‌ن: همانطور که پیشتر نیز عرض کرده‌ام سرگرم ترجمه‌کتابی درباره تکنیک‌های عملی پیاده‌سازی Lean Startup هستم. در صورت علاقه می‌توانید در سایت کتاب به نشانی: http://leanstartup.ir ثبت‌نام کنید تا در جریان پیشرفت کتاب باشید و به محض آماده شدن هر بخش برای شما ارسال گردد.

--

با سپاس

ناصر غانم‌زاده

مربی و مشاور کارآفرینی و استارتاپ‌ها
http://www.businessofsoftware.ir

--

مدیریت بهره وری

مدیریت بهره وری

مورچه هر روز صبح زود سر کار می‌رفت و بلافاصله کارش رو شروع می‌کرد. با خوشحالی به میزان زیادی کار تولید می‌کرد رئیسش که یک شیر بود، از این که می‌دید مورچه می‌تواند بدون سرپرستی بدین گونه کار کند، بسیار متعجب بود. بنابراین فکر کرد که اگر مورچه می‌تواند بدون هیچ گونه سرپرستی بدین گونه تولید کند، پس با داشتن یک سرپرست حتما میزان تولیدش بسیار بالاتر خواهد رفت.

او بدین منظور سوسکی را که تجربه بسیار زیادی در سرپرستی داشت و به نوشتن گزارشات عالی شهره بود، استخدام کرد. اولین تصمیم سوسک راه اندازی دستگاه ثبت ورود و خروج بود. او همچنین برای نوشتن و تایپ گزارشاتش به کمک یک منشی نیاز داشت. عنکبوت هم مدیریت بایگانی و تماس‌های تلفنی را بر عهده گرفت.

شیر از گزارشات سوسک لذت برده و از او خواست که نمودارهایی که نرخ تولید را توصیف می‌کند تهیه نموده که با آن بشود روندها را تجزیه و تحلیل کند. او می‌توانست از این موارد در گزارشاتی که به هیئت مدیره می‌داد استفاده کند.

بنابراین سوسک مجبور شد که کامپیوتر جدیدی به همراه یک دستگاه پرینت لیزری بخرد. او از یک مگس برای مدیریت واحد تکنولوژی اطلاعات استفاده کرد. مورچه که زمانی بسیار بهره ور و راحت بود، از این کاغذبازی افراطی و جلساتی که بیشترین وقتش را هدر می داد متنفر بود.

شیر به این نتیجه رسید که زمان آن فرا رسیده که شخصی را به عنوان مسئول واحدی که مورچه در آن کار می‌کرد را معرفی کند. این سمت به جیرجیرک داده شد. اولین تصمیم او هم خرید یک فرش و نیز یک صندلی ارگونومیک برای دفترش بود. این مسئول جدید یعنی

جیرجیرک هم به یک کامپیوتر و یک دستیار شخصی که از واحد قبلی‌اش آورده بود، به منظور کمک به برنامه بهینه‌سازی استراتژیک کنترل کارها و بودجه نیاز پیدا کرد.

اکنون واحدی که مورچه در آن کار می‌کرد، به مکان غمگینی تبدیل شده بود که دیگر هیچ کسی در آنجا نمی‌خندید و همه ناراحت بودند. در این زمان بود که جیرجیرک، رئیس یعنی شیر را متقاعد کرد که نیاز مبرم به شروع یک مطالعه درخصوص سنجش شرایط محیطی دارد. با

مرور هزینه‌هایی که برای اداره واحد مورچه میشد، شیر فهمید که بهره‌وری بسیار کمتر از گذشته شده است. بنابراین او جغدی که مشاور شناخته شده و معتبر بود را برای ممیزی و پیشنهاد راه حل اصلاحی استخدام نمود.

جغد سه ماه را در آن واحد گذراند و با یک گزارش حجیم چند جلدی باز آمد. نتیجه نهایی این بود: "تعداد کارکنان بسیار زیاد است". حدس می زنید اولین کسی که شیر اخراج کرد چه کسی بود؟

مسلما مورچه! چون او عدم انگیزه اش را نشان داده و نگرش منفی داشت

خسرو چولچی

ششم مرداد روز ملی کارآفرینی گرامی باد

ششم مرداد ماه روز ملی کارآفرینی گرامی باد
روز ملی کارآفرینی را به تمام کارافرینان پر تلاش کشور عزیزمان تبریک و خسته نباشید می گویم و امیدواریم که بستر تلاش های با ارزش آنها روز به روز مناسبتر شود .
در زیر ، لیستی از برخی از  وب سایتهای فعال در زمینه ی کارآفرینی آمده است ، شاید برای شما مدیران و کارآفرینان بتواند مفید باشد :

ماهنامه کار آفرین ناب

http://karafarinenab.ir/index.php

خانه کارافرینان ایران

http://www.karafarini.ir

راهنمای عملی کارآفرینی در ایران

http://www.karafariny.ir

طرح تجاری

http://businessplan.ir

سایت فرصت ، خلاقیت و کارآفرینی

http://www.creativity.ir

بانک اطلاعات کارآفرینی

http://www.karafarini.gov.ir/news.php

بانک اطلاعات مدرسین کارآفرینی

http://www.modiriran.ir/karafarini

دفتر توسعه کارآفرینی زنان

http://wedo.ir

دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

http://ent.ut.ac.ir

 انجمن زنان مدیر کارآفرین

http://www.ea.wenet.ir/fa

بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان

http://www.foundationed.net

مدرسه کارافرینی اجتماعی پرتو

http://partoschool.org

مدرسه کارآفرینی خورشید

http://www.khorshidschool.org



آشنایی با انواع شیوه‏ های تبلیغات اینترنتی

آشنایی با انواع شیوه‏ های تبلیغات اینترنتی


 دنیای تبلیغات اینترنتی در دو دهه‌ی اخیر تحولات گسترده‌ای را پشت سر گذاشته است. همزمان با ایجاد شیوه‌ها و تکنولوژی‌های جدید تبلیغ آنلاین، در سال‌های گذشته سهم تبلیغات مجازی از کل بازار تبلیغات همواره رو به افزایش بوده است. اگر در کمتر از یک دهه پیش، تعداد اندکی از صاحبان آگهی از فرصت‌های فضای مجازی برای تبلیغات آگاه بودند، اکنون گردش مالی آگهی‌های آنلاین در برخی کشورها از جمله امریکا از گردش مالی آگهی‌های مطبوعاتی بیشتر شده است. در ایران نیز اگر تا پنج-شش سال پیش کمتر کسی حاضر به هزینه کردن برای تبلیغ محصول یا خدماتش روی اینترنت بود، اکنون بسیاری از وب‌سایت‌های پربیننده‌ی فارسی مملو از بنرهای تبلیغاتی هستند و برخی جایگاه‌های مربوط به نمایش آگهی‌شان از چند ماه قبل‏تر رزرو می‌شود.


تبلیغات اینترنتی از همان سال‌های اولیه شکل‌گیری وب با نمایش آگهی‌های متنی و تصویری در برخی وب‌سایت‌های پربیننده شروع شد. در کنار نمایش وبی، شیوه‌ی اولیه‌ی دیگر ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی گروهی بود. اما تبلیغات اینترنتی با آغاز هزاره‌ی جدید و ورود شرکت گوگل به‌دنیای تبلیغات آنلاین به تجارتی جدی تبدیل شد. ویژگی‌هایی از قبیل نمایش دائمی در محدوده‌ی زمانی خاص، فراتر رفتن از محدوده‌ی جغرافیایی، انعطاف در طراحی و اجرا، امکان تعامل با مخاطب، امکان هدایت مخاطب به وب‏سایت هدف یا توضیحات بیشتر، امکان هدایت مخاطب به خرید کالا یا سرویس، امکان گزارش‌گیری از بازدیدکنندگان آگهی و چند مورد دیگر مجموعه‌ی عواملی است که اشتیاق برای ارائه تبلیغات در فضای آنلاین را افزایش داده است.


در حالی که در سال ۲۰۰۹ در امریکا هزینه‌ی صرف شده در تبلیغات آنلاین ۲۲ میلیارد دلار در برابر ۲۷ میلیارد دلار برای تبلیغات روزنامه‌ها بود، این ارقام در سال ۲۰۱۰ به مقدار برابرِ ۲۵ میلیارد دلار رسیدند. سرانجام در سال ۲۰۱۱ بود که تبلیغات آنلاین از تبلیغات مطبوعاتی پیشی گرفت و نسبت ۲۸ به ۲۴ به‌نفع اینترنت بین آنها برقرار شد. در انگلستان نیز در سال ۲۰۱۱ تبلیغات اینترنتی با رسیدن به مبلغ ۲.۲۶ میلیارد پوند معادل ۲۷ درصد کل بازار تبلیغات، از تبلیغات تلویزیونی جلو افتاده است. گسترش ابزارهای اینترنتی و افزایش کاربران پتانسیل‌های بیشتری برای تبلیغات آنلاین فراهم آورده است. اگر زمانی تبلیغات اینترنتی به ارسال ایمیل و نمایش بنر محدود می‌شد اکنون روش‌های زیادی برای ارائه تبلیغ در فضای مجازی وجود دارد که در ادامه با برخی از آنها آشنا می‌شویم.


تبلیغات بنری
(Banner Ads)

شیوه‏ی تبلیغات بنری از جمله قدیمی‏ترین روش‏های تبلیغات اینترنتی است. در این شیوه بنر تبلیغ‏دهنده در یکی از اندازه‏های استاندارد در محلی از صفحه‏ی وب تبلیغ‏‏گیرنده نمایش داده می‏شود. وب‏سایت‏های تبلیغ‏دهنده محل‏های مشخصی که معمولا بالا، کنار و پایین صفحات وب‏شان است را به نمایش تبلیغات بنری اختصاص می‏دهند. بنر به وب‏سایت تبلیغ‏دهنده یا صفحه‏ای شامل توضیحات تکیملی درباره‏ی تبلیغ، لینک می‏شود. به‏عبارتی بازدیدکنندگان از وب‏سایت، می‏توانند روی هر کدام از بنرهای تبلیغاتی که توجه‏شان را جلب کرده باشد کلیک کنند تا اطلاعات بیشنری درباره‏ی آن بدست بیاورند. بنرها اغلب به‏صورت فایل‏های گیف (Gif)، فلش (Flash) و چند فرمت دیگر طراحی می‏شوند و ممکن است تصویر ثابت یا متحرک باشد.

بنرهای فلش معمولا حجم بالاتری دارند، طراحی آنها هزینه‏ی بیشتری دارد و اگر اینترنت مخاطب پرسرعت نباشد ممکن است نمایش آنها با مشکل مواجه شود. در بنرهای فلش که معمولا به صورت انیمیشن هستند، ممکن است از صدا و قابلیت‏های تعاملی هم استفاده شده باشد. آی.ای.بی (Interactive Advertising Bureau) که موسسه‌ای امریکایی در حوزه‌ی تبلیغات است استاندارهایی را برای اندازه‌ی تبلیغات بنری مشخص کرده که در اغلب وب‌سایت‌ها از این اندازه‌ها استفاده می‌شود. این شیوه از متداول‏ترین شیوه‏‏های تبلیغات اینترنتی است که البته با گسترش شیوه‏های جدید اندکی از سهم آن کاسته شده است. اما در ایران خیلی‏ها هنوز تبلیغات اینترنتی را با تبلیغات بنری می‏شناسند و بسیاری از وب‏سایت‏های تبلیغ‏گیرنده تنها برای دریافت این نوع آگهی‏ها آمادگی دارند.


تبلیغات متنی
(Text Ads)

تبلیغات متنی همانند تبلیغات بنری در صفحات وب نمایش داده می‏شوند. اگر در تبلیغات بنری عکس یا تصاویر متحرک، نمایش‏دهنده‏ی آگهی بود و به وب‏سایت هدف لینک می‏شد، در این نوع تبلیغات از متن برای توصیف آگهی استفاده می‏شود. وب‏سایت‏های تبلیغ‏گیرنده معمولا بخش‏هایی را به‏صورت کادر یا ستون در کنار یا میانه صفحات در نظر می‏گیرند و تعدادی آگهی متنی را در آنجا نمایش می‏دهند. آگهی‏ متنی معمولا شامل عنوان تبلیغ و لینکی به صفحه‏ی تبلیغ‏دهنده است. ممکن است در ادامه‏ی عنوان در حد چند کلمه یا جمله نیز به‏عنوان توضیحات، شرح محصول، خدمات یا سازمان آگهی‏شده توصیف شود. تبلیغات متنی هزینه کمتری نسبت به آگهی بنری دارند و نمایش آنها در صفحات نیز حتی با کم‏سرعت‏ترین خطوط اینترنتی بدون مشکل انجام می‏شود. آگهی‏های متنی به‏تعداد زیاد زیر یا در کنار هم نمایش داده می‏شوند و شکلی شبیه به ستون‏های نیازمندی روزنامه‏ها دارد و از این روی نسبت به تبلیغات بنری کمتر توجه مخاطبان را جلب می‏کنند. وب‏سایت‏های ایرانی در چند سال اخیر بخش‏هایی را به این نوع تبلیغات اختصاص داده‏اند.


تبلیغات در نتایج جست‏وجو
(SERP Ads)

نوعی از تبلیغات متنی، تبلیغ در صفحه‌ی نتایج موتورهای جست‌وجو (Search Engine Results Page Advertising) است. حتما در زمان جست‌وجو در گوگل با نتایجی مواجه شده‌اید که با پس‌زمینه‌ی متفاوتی با نتایج اصلی و در بالا و کنار صفحات نمایش داده می‌شوند. این نتایج در واقع تبلیغات سفارش داده شده به گوگل و مرتبط با موضوع جست‌وجوی شما هستند. برخی موتورهای جست‌وجو همچون گوگل از شیوه‌ی نمایش تبلیغات مرتبط در نتایج جست‌وجو برای درآمدزایی استفاده می‌کنند.

هنگامی که شما در جست‌وجوی موضوعی هستند، تبلیغ متنی چند آگهی‌دهنده که تبلیغاتی در موضوع مربوط به‌جست‌وجوی شما سفارش داده‌اند، در بالای بخش نتایج نمایش داده می‌شود. مثلا اگر موضوع «میزبان وب» را در گوگل جست‌وجو کنید، علاوه بر صفحات وب مرتبط، آگهی‌های مربوط به چند شرکت ارائه خدمات میزبانی وب نیز شبیه به نتایج مقالات مرتبط برای شما نمایش داده می‌شود. تعدادی از شرکت‌های ایرانی در حوزه‌ی آی.تی در سال‌های اخیر تبلیغات این‌چنینی را به‌گوگل سفارش داده‌اند.


تبلیغات پاپ.آپ
(Pop-up Ads)

صفحات ناخواسته‌ای که در هنگام باز کردن یک صفحه‌ی وب همراه آن باز شده و آگهی نمایش می‌دهند تبلیغات «پاپ.آپ» هستند. این صفحات معمولا در اندازه‌ای کوچک‌تر از صفحه‌ی استاندارد مرورگرهای اینترنتی هستند و با لود شدن صفحه‌ی اصلی، آنها نیز به‌طور اتوماتیک باز می‌شوند. این نوع تبلیغات از آنجایی که به‌صورت پیش‌بینی‌نشده همراه با برخی صفحات باز می‌شوند اغلب حالتی آزاردهنده دارند. برخی مرورگرهای اینترنتی این امکان را فراهم می‌کنند که در هنگام مرور اینترنت جلوی نمایش همه‌ی صفحات پاپ.آپ گرفته شود. برخی نوارهای ابزار اینترنتی نیز پس از نصب شدن بر روی دستگاه کامپیوتر به‌صورت پیش‌فرض نمایش تبیغات پاپ.پاپ را منع می‌کنند.

تبلیغات «پاپ.آندر» (Pop-Under) هم نوعی از تبلیغات پاپ.آپ هستند. پاپ.آندرها هم به‌صورت ناخواسته و به شکل یک صفحه‌ی مستقل از صفحه‌ی اصلی طراحی شده‌اند. اما پاپ.آندرها در زمان نمایش صفحه اصلی باز نمی‌شوند، بلکه در زیر آن پنهان شده‌اند و هنگامی که صفحه‌ی اصلی بسته می‌شود، آنها باز می‌شوند.


تبلیغات آویزان
(Hover Ads)

در تبلیغات پاپ.آپ معمولا از طریق کد «جاوا اسکریپت» دستور باز شدن یک صفحه‏ی جدید «اچ.تی.ام.ال» همراه صفحه‏ی اصلی صادر می‏شد. ممانعت از نمایش تبلیغات پاپ.آپ از طرف برخی مرورگرهای اینترنتی و نوارهای ابزار باعث شد تبلیغ‏گران راه جدیدی برای نمایش آگهی‏های‏شان پیدا کنند. تبلیغات آویزان در واقع نوع جدید و دیگری از تبلیغات پاپ.آپ هستند که با استفاده از تکنولوژی صفحات اچ.تی.ام.ال دینامیک (DHTML) نمایش داده می‏شوند. در این نوع به‌ازای هر تبلیغ یک صفحه‌ی اچ.تی.ام.ال جدید در مرورگر باز نمی‌شود. این نوع تبلیغات درهنگام باز شدن صفحه‌ی اصلی، در قالب کادری به‌صورت آویزان و شناور روی صفحه قرار می‌گیرند و بخشی از آن را می‌پوشانند. این نوع تبلیغات هرچند از سوی مخاطب قابل چشم‌پوشی نیستند و حتما به رویت او می‌رسند، ولی برای برخی کاربران آزاردهنده هستند.

نوع دیگری از تبلیغات آنلاین که به آگهی‌های شناور (Floating Ads) نیز معروفند نیز شبیه به همین دسته هستند. آگهی‌های شناور پس از نمایان شدن به‌صورت اتوماتیک بر روی صفحه‌ی درخواستی کاربران، در مدت زمان معینی (به‌طور معمولل ۵ تا ۳۰ ثانیه) خود به‌خود بسته می‌شوند.


تبلیغات بینابینی
(Interstitial Ads)

صفحات وب بینابینی (Interstitials Webpages) قبل یا بعد از نمایش یک صفحه‌ی وب درخواستی به‌نمایش در می‌آیند. به‌عبارتی شما برای دیدن صفحه‌ی مورد نظرتان ابتدا باید این صفحات را ببینید. این‌گونه صفحات گاهی برای دریافت اطلاعات از کاربر و یا ارائه هشدار یا تایید به او و گاه برای نمایش آگهی درنظر گرفته می‌شود. در این حالت صفحه‌ی آگهی بین مخاطب و صفحه‌ی هدف قرار می‌گیرد و حتما به رویت او خواهد رسید. هرچند ممکن است این واسطه برای او خوشایند نباشد.


نبلیغات ویدئویی
(Video Ads)

همزمان با افزایش سرعت دسترسی به اینترنت در سراسر دنیا و گسترش انتشار و مشاهده‏ فایل‏های ویدئویی توسط کاربران، استفاده از این رسانه در دنیای تبلیغات در قالب آگهی‏های ویدئویی نیز گسترش یافته است. ویدئوهای تبلیغاتی گاهی در بالا یا کنار صفحات وب همچون بنرهای تبلیغاتی نمایش داده می‌شوند. همچنین ممکن است ویدئو بخشی از یک بنر پیشرفته‌ی فلش باشد.

روش دیگر نمایش آنها در جماعت‌های محتوایی و وب‌سایت‌های به‌‌اشتراک‌گذاری ویدئو مانند یوتیوب است. در این حالت آگهی ویدئویی در مدت زمانی کوتاه در ابتدا، انتها یا میانه‏ی ویدئوی مورد نظر شما نمایش داده می‏شود.


تبلیغات ایمیلی
(Email Ads)

از دیگر شیوه‌های قدیمی بازاریابی و تبلیغات اینترنتی استفاده از ایمیل است. در تبلیغات ایمیلی آگهی در قالب یک ایمیل تنظیم می‌شود و برای تعداد زیادی آدرس ارسال می‌شود. برخی سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌ها لیستی از مشتریان و کاربران خود دارند و تبلیغات مربوط به خود را برای آنها ارسال می‌کنند. حالت دیگر زمانی است که این گونه ایمیل‌ها برای مشتریان یا کاربران بالقوه فرستاده می‌شود، مثلا ارسال تبلیغات مربوط به یک کتاب جدید برای لیست چندصدنفره از کتاب‌خوانان حرفه‌ای. برخی شرکت‌های بازاریابی و تبلیغات آنلاین نیز در قبال دریافت مبالغی آگهی آماده شده را به بسته‌های آدرس ایمیل چندهزارتایی که در اختیار دارند ارسال می‌کنند. علی‌رغم قدیمی‌ بودن شیوه‌ی ارتباطی ایمیل در فضای وب، در صورتی که به درستی از این ابزار استفاده شود این نوع تبلیغات همچنان می‌تواند اثربخش باشد.


تبلیغات زمینه‌ای
(Contextual Ads)

از جمله رویکردهای جدیدتر و هدف‌مند تبلیغات آنلاین، تبلیغات زمینه‌ای (Contextual Ads) است. در این شیوه تبلیغات، سسیتم نمایش آگهی که معمولا نرم‌افزار هوشمندی است، محتویات صفحه‌‌ای که برای نمایش‏دادن درخواست شده را بررسی می‌کند و آگهی متناسب با آن را نشان می‌دهد. نمایش تبلیغات تعدادی از شیوه‌هایی که تاکنون معرفی شدند ممکن است از طریق این رویکرد انجام شود. مثلا تبلیغات روی صفحه‌ی وب به شیوه‌ی بنر یا متن و یا تبلیغات پاپ‌.آپ، می‏توانند به‌شکل زمینه‌ای و متناسب با محتویات صفحه به نمایش درآیند. تبلیغات در متن (In-text advertising) و تبلیغات در تصویر (In-image advertising) دو شیوه‌ی تبلیغات اینترنتی زمینه‌ای هستند. تبلیغ در صفحه‌ی نتایج موتورهای جست‌وجو نیز نوعی از تبلیغات زمینه‌ای محسوب می‌شود.


خبر-آگهی‌های آنلاین
(Online Advertorials)

در مطبوعات مطالبی با عنوان «ادورتوریال» (Advertorial) وجود دارند که در ایران با عنوان «رپورتاژ آگهی» شناخته شده‌اند. این مطالب علی‌رغم اینکه ظاهری شبیه به سایر مقالات و مطالب دارند، اما در واقع باسفارش قبلی و باهدف تبلیغ تهیه شده‌اند. در فضای وب و در برخی وب‌سایت‌های خبری و مجلات اینترنتی نیز از چنین شیوه‌ای برای تبلیغات استفاده می‌شود. گزارش‌ها و خبرهای تبلیغ‌کننده‌ی برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها در قالب «گزارش-آگهی‌ها» و «خبر-آگهی‌ها» در برخی وب‌سایت‌ها منتشر می‌شود. این مطالب باید از سوی وب‌سایت نمایش‏دهنده، از طریق عناوین یا علامت‌های خاص از مطالبی که توسط تحریریه تهیه می‌شوند جدا شده تا به ‌اعتماد مخاطبان لطمه‌ای وارد نشود.


حمایت از وب‌‌سایت‌ها
(On-Site Sponsorships)

شیوه‌ی دیگر تبلیغات در فضای آنلاین، اسپانسر یا حامی است. همان‌طور که در دنیای واقعی برخی مجموعه‌ها، اسپانسر مجموعه‌های دیگر می‌شوند و این برای آنها ارزش تبلیغاتی دارد، در دنیای مجازی نیز شرکت‌ها، سازمان‌ها، نهادها و سایر مجموعه‌ها می‌توانند اسپانسر وب‌سایت‌ها باشند. در این‌صورت لوگوی کوچک یا عنوان مجموعه‌ی حمایت‌کننده معمولا در پایین صفحات اینترنتی وب‌سایت هدف قرار می‌گیرد و با عباراتی از قبیل «حمایت شده توسط» مشخص می‌شود. این تصویر یا متن به وب‏سایت حمایت‏کننده لینک می‏شود و از این طریق بخشی از مخاطبان با اسپانسر بیشتر آشنا می‏شوند.


سایر شیوه‌های تبلیغ آنلاین

علاوه بر موارد فوق، در سایر فضاهای جدید مجازی نیز گونه‌های جدیدی از تبلیغات آنلاین عرضه می‌شود. مثلا شکل جدیدی از تبلیغات صوتی در پادکست‌ها پخش می‌شود. شبیه به آنچه در تبلیغات ویدئویی وجود دارد در اینجا نیز تبلیغات در ابتدا، انتها یا میانه‌ی یک پادکست قابل پخش هستند. همچنین محیط بازی‌های آنلاین نیز فضای جدید دیگری برای نمایش تبلیغات هستند. در این شیوه، آگهی متناسب با محیط بازی و در دل روایت آن تعریف می‌شود و در هنگام بازی کردن در موقعیتی مناسب نمایش داده می‌شود. اما مهم‌ترین شیوه‌ی جدید تبلیغات آنلاین، ارائه در محیط شبکه‌های اجتماعی آنلاین است که به چندین نوع مختلف انجام می‌شود. در مقاله‌ای دیگر به تبلیغات در محیط شبکه‌های اجتماعی آنلاین پرداخته‌ام.


نویسنده: محمد مهدی مولایی
منبع: ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، شماره ۱۰۸، آذرماه ۱۳۹۰
نقل از وب سایت خوب مدیا نیوز
--

کسب‌وکارهای کوچک

کسبوکارهای کوچک
از کوچک بودن خجالت نکشید

مترجم: زهرا آزموده
نیازی نیست که وانمود کنید شما یک شرکت بزرگ هستید. شرکت کوچک در پیشرفت شما می
تواند کمک کند.

کارآفرینان، خصوصا در سالهای اولیه گسترش کارشان، بسیار در مورد اندازه شرکتشان نگران هستند و کارهای زیادی برای بزرگتر جلوه دادن خودشان انجام میدهند. بعضی سیستم پیام صوتی با گزینههای زیاد را انتخاب میکنند و این درست مانند این است که آنها صدای کارکنان مختلف را انعکاس میدهند. برخی گروهها و تیمهایی را معرفی میکنند که واقعا وجود ندارند به این دلیل که مشتریان خود را متقاعد سازند که از آنچه میبینند بزرگتر هستند. بسیاری نقاط تماس تبلیغی زیاد یا غرفههای نمایش تجاری را ایجاد میکنند که حتی در آرزوهایشان نمیتوانند به آنها برسند.
اما، من می
خواهم بدانم در مورد یک شرکت کوچک، چه نکته بدی وجود دارد؟! با توجه به بحران اقتصادی اخیر و رنجش عمیق مشتریان نسبت به شرکتهای بزرگ، من معتقدم اکنون بهترین زمان برای راهاندازی یک شرکت کوچک است. ما نتایجی داریم که فهم مزایای شرکتهای کوچک را سادهتر میسازد: مشتریمداری، فرآیند نوآورانه، انعطافپذیری فوقالعاده. نشان دادن ارزش اندازه ما میتواند برنده شدن ما را در رقابتهای بزرگ آسانتر کند.
این برتری را در ذهن داشته باشید و راه
هایی برای ارتباط دادن کارهایی که انجام میدهید، پیدا کنید. چندین مرتبه توسط یک شرکت بزرگ (معمولا از طریق ایمیل) به شما گفته شده که ظرف مدت 24 تا 48 ساعت به سوال شما پاسخ داده میشود؟ مشتریان دوست دارند به صورت مستقیم با شما ارتباط برقرار کنند و همچنین بدانند که شما چه میکنید.
به عنوان یک نهاد کوچک، روی ساختن یک رابطه آسان، سریع و ممکن تمرکز کنید. اگر شما توانایی داشتن افراد حقیقی برای پاسخگویی به همه تماس
ها را داشته باشید این نه تنها نشان دهنده نقص در اندازه شما نیست، بلکه این خود یک نقطه قوت در فروش است. ارتباطات خود را فعال کنید به طوری که مشتریان شما وقتی با شرکت شما تماس میگیرند همیشه با یک انسان زنده رو به رو شوند. 
وقتی مشتریان با شرکت شما تماس می
گیرند، از کوچک بودن خود استفاده کنید و یک ارتباط خیلی شخصی با مشتریان خود برقرار سازید. شرکتهای بزرگ به ندرت در این مورد نگران هستند که یک مشتری با چه تعداد افراد و گروههای مختلف مجبور است رو به رو شود و آنها در انتقال تماسها و سردرگمی مشتریان تردیدی ندارند. باید به کارمندان آموزش داد که در مورد جنبههای ارتباطی به عنوان یک ارزش صحبت کنند. مشتریان به شدت علاقهمند هستند که بدانند از چه کسی میتوانند انتظار داشته باشند تا در هر زمانی که تماس میگیرند پاسخگوی آنها باشد و خصوصا دوست دارند که شخصی (که آنها اسمش را نیز میدانند) مسوول رسیدگی به انتظاراتشان باشد.
شرکت
های بزرگ بیشتر به محصولات با مقیاس بزرگ تکیه دارند تا اینکه در مورد نحوه کامل ساختن هر محصول به تنهایی نگران باشند. اجازه ندهید تعداد محصولاتی که یک شرکت بزرگتر پیشنهاد میدهد شما را بترساند. کمیت به معنی کیفیت نیست. به عنوان یک شرکت کوچک، شرکت من همیشه منابع محدودتری در مقایسه با رقیبان پولدارش دارد. اما با وجود این محدودیت، این موضوع باعث میشود که ما در انتخاب محصولاتمان عادلانهتر عمل کنیم. ما ممکن است اقلام کمتری پیشنهاد بدهیم، اما به سختی کار میکنیم تا نشان دهیم اقلام ما خوب هستند. مشتریان وقتی که بفهمند واقعا به چه چیزی احتیاج دارند به طرف ما کشانده میشوند. همچنین ما سرمایهمان را با گسترش تولید محصولات خوب نسبت به محصولات فراوان افزایش میدهیم.
در حالی که شرکت
های بزرگ به کندی رو به جلو حرکت میکنند همواره بازرسیهای داخلی که براساس خطمشیهای شرکت بنا نهاده شده است توسعه محصولات را کندتر میکند. شرکتهای کوچک میتوانند فورا تصمیمهای سریع بگیرند و برای اجرای آنها اقدام کنند. سرعت یک جنبه مرکزی از رسیدن ما به هدفمان است و با تنظیم آن، همه سفارشات ما به موقع تحویل مشتری میشود. به عنوان یکی شرکت کوچک باید توانایی این را داشته باشید که حتی پیچیدهترین محصولات را از هر رقیب دیگری سریعتر 
به بازار عرضه کنید.
بنابراین بار دیگری که خواستید به بزرگ
تر از چیزی که اکنون هستید فکر کنید، مزیتهای کوچک بودن را در نظر بیاورید و نشان بدهید که میتوانید قدرتمند باشید حتی با جثه کوچک.